Новий мотоцикл або після капітального ремонту (заміна поршнів, кілець, підшипників, шестерень і т.д.), незважаючи на високу точність виготовлення його деталей, необхідно акуратно обкатати на перших 2000-3000км, щоб в початковий період експлуатації деталі механізмів приробилися. В результаті поступового притирання деталей, під час обкатки формуються високоякісні, досить великі поверхні тертя і зазори, які в подальшому забезпечують найменші втрати на тертя, найбільшу зносостійкість окремих деталей і довговічність двигуна. В період обкатки внаслідок не припрацьованості нового мотоцикла двигун, а також коробка передач і почасти редуктор задньої передачі нагріваються сильніше, ніж у обкатаного мотоцикла; сальники можуть незначно пропускати мастило, крутний момент двигуна знижений, прискорення повільне, накат поганий. Відбувається осадка різьбових з'єднань, прокладок, оболонок тросів управління, відносне подовження тросів управління. Затяжка деяких болтів і гайок може ослабнути. Збільшується вільний хід важелів управління зчепленням, гальмом, дроселем карбюратора, декомпресора. Ланцюги витягуються. Масло швидко насичується частинками металу. Для того щоб двигун розвивав повну потужність і мотоцикл безвідмовно служив можливо більший термін, в початковий період експлуатації необхідно особливо уважно виконувати правила обкатки та догляду, вказані виробником в інструкції. Для мотоциклів усіх типів обкаточний період складає перших ~ 2000 км. Під час обкатки забороняється (вкрай не рекомендується) перевищувати максимальну швидкість руху, зазначену виробником. В обкатний період не можна на одиночному мотоциклі їздити з пасажиром, а на мотоциклі із коляскою - більше, ніж з одним пасажиром, і класти вантаж. В період обкатки по можливості не варто використовувати мотоцикл для навчання водінню, вибирайте дороги з гладким покриттям і невеликою кількістю транспорту. За всяку ціну уникайте їзди по глибокій грязюці, піску, довгим і крутих підйомах. Щоб запобігти перегріву краще їздити в неспекотний час доби. Рух можна починати тільки після прогріву двигуна. Під час прогріву не допускається робота двигуна з великим числом оборотів колінчастого валу. У всіх випадках дросель карбюратора треба відкривати поступово, щоб уникати різкого збільшення числа обертів колінчастого валу двигуна і розгону мотоцикла з великим прискоренням. Необхідно своєчасно перемикати передачі, не допускаючи руху мотоцикла з перевантаженням двигуна на вищих передачах і надмірно тривалого руху з високим числом обертів колінчастого вала на нижчих передачах. Під час пробігу перших 1000 км, а надто перші 100 км, рух з відкритим дроселем допускається тільки на короткій відстані (300-500 м). Пройшовши цю відстань, закривають дросель і дають котитися мотоциклу за інерцією. Внаслідок цього відбувається краща приробітку. Періодично протягом усього періоду обкатки необхідно контролювати легкість обертання колінчастого вала. Для цього витискають зчеплення і трохи проїжджають накатом. Якщо двигун починає зупинятися і просить підгазувати - значить, внаслідок нагрівання і розширення металу почалося заклинювання поршня в циліндрі. В цьому випадку негайно треба негайно зупинити двигун для охолодження. Рух накатом протягом усього періоду обкатки іноді рекомендується здійснювати при вимкненому зчепленні. Не варто їздити на великі відстані. Приблизно через 5-10 км слід зупинятися і давати двигуну охолонути. Після пробігу декількох сотень кілометрів можна проходити без зупинки відстані по 20-25 км, якщо, звичайно, двигун не буде перегріватися. Після перших 1000 км пробігу допустима максимальна швидкість руху збільшується. Після пробігу 3000 км обкатка повністю закінчується і дозволяється їзда з максимально допустимою швидкістю без обмежень. Однак і після проходження обкатки при їзді з максимальною швидкістю потрібна обережність.
|